Taustaa
Oman ison 1290 Adventure R:n oli aika vaihtua ja tilalle tuli uusi 2024 690 Enduro R. Molemmissa on puolensa ja kummallakin pääsee samat siirtymät, soratiet ja polut, mutta mukavuus / hauskuuskerroin hieman vaihtelee.
Pikkukottaraiseen tekniikkapäivityksiin tuli Leovincen kokoputkisto ja radegaragelta lisätankki (ja torni) + ilmansuodatin ym. pientä.

Mittauksia
Vakionakin ihan toimiva paketti, mutta hieman laihahko seos etenkin alarekisterissä. Taisi antaa aika lähelle tehtaan ilmoittamat lukemat.
Mittaukset putkiston ja filtterin vaihdon jälkeen tehtiin dynossa lambda deaktivoituna. Tämä siksi, että todellinen seos oli mahdollista tallentaa tps/iap karttojen säätöä varten. Alla olevassa käppyrässä verrataan vakion / säädetyn eroa.
Vakiokartalla ja rg:n filtterillä seos on alarekisterissä vaarallisen laihalla 4000-5000 kierroksen välillä. Myös liikkeellelähdössä pyörä nyki ennen säätöä.
Seos painuu myös lähellä rajoittajaa liian paksuksi, jota korjattiin hieman. Kaikenkaikkiaan koko säätöön käytetty aika oli lähes 30 tuntia, kun hierottiin alarekisteri, map kartta jne. kohdilleen.
Koeajolla lopulta tajusin, että Ride-by-wiren karttaa ei kestä yhtään kiristää – päinvastoin. Tein ns. “kakkoskartan” tilalle miedomman kaasukartan, joka helpottaa kivasti hidasajoa / puunkiertoa hankalissa paikoissa.
Vertailua
Viereisessä käppyrässä vertailua. Molemmat vedot on ajettu Leovincen kokoputkistolla. Toinen vakiofiltterillä ja vakiokartalla, toinen rg:n filtterillä ja säädetyllä kartalla:
Lopuksi
Kotariin on nyt valmiita karttoja, jotka on ajettu jarrupenkissä ja säädetty “kuin itselle tekisin” -mentaliteetilla. Kannattaa kysellä, jos heräsi kiinnostusta tai kysymyksiä. Tarvittavat kartat saa käyttöönsä myös hankkimalla minulta Powergate 4 laitteen, jolla ohjelmoinnin voi tehdä itse.
